Voorkom vermoeidheid en 'zoom fatique'

Verbeter de betrokkenheid van je publiek

11/10/2024

Sinds we allemaal moesten thuiswerken is het aantal digitale events maar ook virtuele groepssessies enorm toegenomen. Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een zoom, teams en google account waarmee meerdere keren per maand vergaderingen en sessies kunnen worden bijgewoond. Maar al die virtuele sessies hebben niet louter voordelen..


Chronische vermoeidheid

“Zoom fatique” is een bekende term en van toepassing op alle platforms voor videovergaderingen en evenementen; niet alleen Zoom. Dit verwijst naar het feit dat virtuele vergaderingen en events vermoeidheid kunnen veroorzaken en afleiding bij kijkers meer lijkt te vergroten.

Maar hoe overwin je die vermoeidheid tijdens je webinars? Er zijn een aantal belangrijke stappen die je kunt nemen, om zo je publiek beter te betrekken en activeren.


Platform

Zoom en Teams zijn bijzonder geschikt voor het houden van vergaderingen, maar een stuk minder voor online events waarbij het kijkend publiek wordt geacht te kijken en niet zelf mee te vergaderen. Het Livestreamer Event Platform helpt daarentegen in het grijpen en behouden van de aandacht van je kijker, door een prettige kijkervaring te bieden in een branded online omgeving die is aangepast aan jouw event.


Branded Livestreamer Event Portals 

Neem de controle

Onderzoek naar Zoom-fatique toonde aan dat de lengte van digitale sessies bijdraagt aan gevoelens van vermoeidheid. Twee derde van de onderzoeksdoelgroep gaf aan zich niet te registreren voor een evenement dat langer dan 60 minuten duurt.

Digitale events vereisen minstens net zoveel voorbereiding als een echt evenement. Het komt vaak voor dat presentatoren zowel spreken als het technische aspect van het virtuele event managen zoals het modereren van Q&A, het tonen van slides en het beheren van polls.

In plaats van druk zijn met techniek moet een spreker zich op zijn boodschap kunnen focussen. Door deze taken over te dragen aan een producer of moderator zie je een scherpe verbetering in de kwaliteit van de content en betrokkenheid van je publiek.

Interactiviteit

Je wilt je kijker niet belasten, maar wel betrekken bij je programma. Met een simpele live-chat of de mogelijkheid om anoniem vragen te kunnen stellen kun je je kijkers uitnodigen om deel uit te maken van het programma.

Één van de simpelste manieren van interactie is het insturen en beantwoorden van vragen via een formulier. Deze vragen kunnen door een moderator worden gesorteerd en worden weergegeven aan de spreker de studio.

Interactiviteit is een belangrijke drijfveer voor betrokkenheid en betere betrokkenheid van het publiek verhoogt de kijktijd. Onderzoek heeft aangetoond dat zelf een simpele Q&A de gemiddelde kijktijd van het publiek verdubbelt.

Na je event

Het is handig om met eenvoudige vragen een enquête te houden om specifieke sessies te scoren op inhoud en techniek. Livestreamer heeft hiervoor standaard evaluatieformulieren die worden getoond bij afsluiting van de uitzending. Deze data helpt om feedbackloop te creëren die jou als maker in staat stelt om een goede  aanpak te hanteren, niet alleen door de kwaliteit maar ook en de levering van de content geleidelijk te verbeteren.

Door de lengte, variëteit, opmaak, interactiviteit en productiewaarde van online evenementen te bepalen en tegelijkertijd sprekers de mogelijkheid te geven zich te concentreren op het leveren van hoogwaardige content, vergroot je de betrokkenheid van kijkers bij een evenement en daarmee de effectiviteit ervan.


Rapportage na afloop van een live webinar met Livestreamer

Livestreamer ondersteunt door haar uitzendingen vanuit professionele studio's uit te voeren waarbij alle techniek uit handen wordt genomen. Wij specialiseren ons in het opzetten van webinars die door kijkers als prettig worden ervaren, zoals men een talkshow of radioprogramma volgt.

Heb je vragen over het organiseren van succesvolle webinar? Aarzel dan niet en neem contact op, we denken graag met je mee.