Verschillen en overeenkomsten

Virtual Meetings versus Webinars

03/07/2024

De term webinar kan nogal wat verschillende betekenissen hebben afhankelijk van degene die het vraagt. Afhankelijk van je doel, grootte van je publiek en interactie kun je echter twee verschillende type events onderscheiden:  Virtual Meetings en Webinars.

Ieder type event heeft zijn eigen unieke kernmerken. In dit artikel duiken we dieper in op de unieke kenmerken van ieder type event, en welke tools en workflows je het best kunt inzetten om je doel te bereiken. Aan welke kenmerken voldoet jouw event nu precies, en hoe kun je de organisatie het beste aanpakken?


Whoop!Webinar met Livestreamer

Whoop!Virtual meeting met Zoom


Hoewel meetings en webinars overeenkomsten vertonen en je met het gebruik van deze termen een heel eind kunt komen maken we verschil op het gebied van doel, schaal, registratie, interactie, tooling en afhandeling.


Doel

  • Virtual meeting/classroom: Gericht op direct overleg en communicatie tussen deelnemers.
  • Webinar: Gericht op kennisoverdracht, met de mogelijkheid om live of later terug te kijken.

Schaal

  • Virtual meeting/classroom: 10 tot ±50 personen.
  • Webinar: Vanaf 50 tot duizenden personen.

Registratie

  • Virtual meeting/classroom: Toegang na invoer van naam en vooraf verstuurde beveiligingscode
  • Webinar: Meestal registratie vereist (naam, email), maar kan ook openbaar zijn.

Interactie

  • Virtual meeting/classroom: Openbare chat, whiteboards, en schermdeling
  • Webinar: Privévragen, personal chat met de organisatie, polls, evaluatieformulieren en toetsen

Tooling

  • Virtual meeting/classroom: Conferencing tools zoals Zoom, Microsoft Teams of Webex
  • Webinar: Video platforms zoals Livestreamer, Ringcentral Events, of YouTube

Het Livestreamer Event Platform is ingericht op het uitzenden van Webinars en gericht op het efficiënt overbrengen van inhoud aan een breed publiek. Met onze hulp haal je het maximale uit ieder aspect van je project, vanaf de voorbereiding tot aan de live uitzending en on demand oplevering.


Kenmerken van een goed webinar

Voorafgaand 
Duidelijke inschrijfprocedure, met email-reminders en calendar items. De kijker weet goed wanneer het webinar gaat plaatsvinden en wordt tijdig herinnerd om het webinar te openen.
Meer informatie

Live uitzending
Het webinar wordt uitgezonden op een kwaliteit die niet onder doet voor een televisie-uitzending. Gericht op het efficiënt overbrengen van inhoud aan een breed publiek en ondersteund door video's en powerpoint dia's. Het publiek wordt actief betrokken in de uitzendingen door middel van Q&A-sessies, live-chat en peilingen. Na uitzending wordt direct het evaluatieformulier/post-toets getoond.
Meer informatie

Naderhand
Na afloop heb je als organisatie inzage in uitgebreide statistieken en analyse over het verloop van de uitzending. Vrijwel direct na de uitzending wordt deze on-demand geplaatst, en ontvangt het publiek dat de uitzending nog niet had gezien een uitnodiging om dit alsnog te doen.
Meer informatie


Elearning & Nascholingen met Livestreamer

E-learning bestaat vaak uit passieve content die cursisten op elk moment kunnen raadplegen. Een webinar biedt daarentegen actieve content en interactie. Zowel Meetings als Webinars zijn essentieel voor hoogwaardige e-learning modules.

Een voordeel van Webinars met Livestreamer is de integratie met uw Learning Management System. Gebruikers kunnen met één klik registreren, via een beveiligde verbinding de uitzending bekijken en statistieken zoals kijktijd, poll-antwoorden en toetsen verwerken voor accreditatie.


Heb je vragen over het organiseren van succesvolle webinar? Aarzel dan niet en neem contact op, we denken graag met je mee.